30.5.2011

Kesäisiä juomia



Monena keväänä olen haaveillut ihanan raikkaista kesäjuomista, tottahan toki oman puutarhan antimista. No meidän puutarhamme muistuttaa enemmän villiä laidunta, mutta juomatarpeita sieltä löytyy vaikka muille jakaa!

Ensimmäinen kokeilu oli

MUSTAHERUKANLEHTIJUOMA

1 l herukanlehtiä
2 l kiehuvaa vettä
vähän sitruunahappoa
n. 1,5 dl sokeria

Huuhdoin lehdet, kaadoin päälle kiehuvan veden ja sokerin. Annoin jäähtyä, lisäsin sitruunahapon. Annoin tekeytyä vuorokauden ja siivilöin lehdet pois.

Valmiin mehun olen lantrannut vissyllä, hyvää ja raikasta!

Toinen kokeilu:
RAPARPERIJUOMA

n. 1,5 l pilkottua raparperia
1 sitruuna
3 tl sitruunahappoa
4 dl sokeria
2 l kiehuvaa vettä

Huuhdoin raparperit ja siivutin pieneksi. Raastoin sitruunankuoren mukaan ja puristin joukkoon sitruunan mehun. Lisäsin päälle sokerin ja sitruunahapon. Päälle kaadoin kiehuvan veden. Annoin tekeytyä vuorokauden kylmässä ja siivilöin.

Juomasta tuli ehkä hiukan liian makeaa, 3dl sokeria olisi ollut sopivampi määrä. Minun makuuni myös liikaa sitruunaa, mutta miehestä tämä oli hyvää näin. Ja tämän myös olen lantrannut vissyyn, maku muistuttaa hiukan Spriteä.

2 kommenttia:

Lotta kirjoitti...

Täytyykin kokeilla tuota raparperijuomaa, kuulosti hyvälle! Samoin vaikutti mustaherukkajuomakin, mulla ei vaan mustaherukoita kasva...

Mie ite kirjoitti...

Kannattaa kokeilla. Mie taidan tehdä vielä toisenkin satsin :)